Wednesday 5 February 2014

♥ The Reveal Of Wedding Outfits

Assalammualaikum diary!

Ya Rabbi, it's been quite some months this blog sunyi sepi.
Niat nak menaip sentiasa ada tapi asyik la tertunda.
Busy bak hang! Hohoh! ;)

Fine! Sekarang nak kasi settle entries yang sepatutnya dah lama terpampang kat blog ni.
It's all about my wedding! Wedding setahun yang lepas. Kikiki!

Let start revealing my wedding outfits.
Seperti dalam entries sebelum ni, As memang berniat untuk DIY segala persiapan yang boleh di DIY kan. I want the exact feeling of being a bride. I want the journey to be locked in my heart endlessly! Alami sendiri tekanan, kepenatan, keseronakkan, kepuasan and etc in a way to be a bride. Walaupun masa tu kadang terasa down yang amat sangat but alhamdulillah...Allah sentiasa disisi memberikan jalan penyelesaian yang penting SABAR! ;)

Ok, back to the main topic.
Baju nikah and sanding memang As design sendiri.
Kain beli kat Jalan TAR. Merata kedai As keluar masuk masa tu sebab nak dapatkan material, warna and harga yang sesuai.
Untuk solemnization, As pilih baby pink in modern kurung design.
Memandangkan masa tu memang tengah hot dengan kurung with kain kipas ni, so terjebak la jugak kan. Hihii! ;)

Ini baju time nikah. Kain ela beli kat Semua House. Baby pink you! Hahah! Langsung tak plan pun nak colour baby pink ni. Last minute punya pilihan. Hehe! Material matte satin. Memang best & selesa! Price dah lupa la tapi below RM250 for both mine & hubby. Tudung aku pilih material jenis chiffon sebab nak yang bagi effect flowy2 gitu. Hahah!
Baju melayu and baju kurung both tempah kat Kak Ani. Dia memang tukang jahit yg dah biasa jahit baju untuk orang kawin. Kak Ani stay kt Klang...sorry la, dah lupa spesifik area, nombor fon pun dah tak simpan dah. Hehe!
Actually, for my baju kurung, aku mintak dia patch lace sekali. So, tugas aku tinggal nak jahit manik je. Utk veil memang aku dah siap cut sendiri and just mintak Kak Ani jahit tepi je. Baju melayu my hubby tu siap dengan sulaman kat leher & poket baju. Price??? Serius aku dah lupa! Tapi memang affordable & puas hati. Kalau tak salah, mine is RM80 and hubby RM60 kot. Untuk tudung aku beli siap2 ikut saiz yang aku nak then just mintak Kak Ani jahit tepi je.


Then, for dress sanding aku dah lupa beli kain ela kt kedai mana but beli somewhere kat jalan TAR. Material aku tak pasti nama ape tah! Pun sama jugak, aku tempah kat Kak Ani. Aku just mintak Kak Ani jahit ikut design drawing yang aku dah buat & patch lace sekali. Veil sama macam veil nikah, aku potong siap2 then mintak Kak Ani jahit tepi je. Tudung pun sama, material chiffon beli ikut size yang aku nak then mintak Kak Ani jahit tepi je. Upah jahit kalau tak salah aku RM100 kot. Sumpah, aku dah lupa! For hubby, beli baju ready made je. Memang rezeki la, terjumpa warna kot yang sedondon kt mall sebelah Semua House tu. Sorry la, aku dah lupa nama mall tu tapi memang sebelah Semua House je, yang ada jual baju2 dari India melambak2 kat situ. Hmmm..harga kot RM100++ Sorry! Tak hengat dah weh! Ni la balasannye...dah lepas setaun baru nak ngehapdate blog kan..

Untuk both baju & both veils, aku spent lebih kurang 2 weeks utk siap jahit manik semua. Bersengkang mata bak hang! Balik keje terus ngadap manik2 sampai ke tengah malam, kadang sampai ke pagi. Ade masa terluang je, memang aku menghadap je. Dan hasilnya, amat la memuaskan hati aku. I'm so proud of myself...
Oh ye, untuk diamond kt tudung sanding aku tuh aku beli yang dah siap kat GM Chow Kit. Actually diamond tu kau perlu gam je kat atas kain sebab dia dah siap2 letak gam. Tapi aku amik keputusan untuk jahit je coz aku plan untuk gunakan tudung tu lagi after majlis. So, boleh la tanggalkan diamond tu lepas abis majlis kan, buat pakai pegi keje ke kan. Kalau nak pakaj ngan diamond tu sekali memang overrrr nau nau! Hahaha! Harga diamond tu pun affordable je. Aku mana nak beli benda yang mahal2 kan. Hihihi. Tak salah aku, beli 3 pieces RM35.

So, obviously memang aku jimat banyak sangat compared klu aku beli yg ready made dah siap jahit manik. Giler! Harga cecah ribu2 kot. Aku tak mampu! Ehhh..Mampu je tapi aku takkan berabis sampai banyak cenggitu ooiii! Nak sewa baju pun harga dah sama dengan kos aku tempah sendiri so better tempah je kan. At least jadi hak milik kekal. Klu sewa dah tentu kena pulang balik. Tidakkkk! Kenangan kot!

Ok la. Aku dah rasa kebas jejari dah ni. Takat ni je la heh. Next aku kasi up gambar2 wedding. Kasi up sikit je la. (:

One thing, kalau rasa nak DIY sendiri, make sure korang betul2 nekad & berjiwa SABAR lagi KENTAL! (:

See u later!

XOXO...
As



No comments: